Jedną z nowych zasad wychowania dla przyszłości jest wykształcenie sozologiczne . Ten nurt wychowania środowiskowego zapoczątkowany jest już w przedszkolu . Jest to temat wciąż na nowo odkrywany , aktualny . Prawie każdego dnia można coś nowego zauważyć , czegoś się nauczyć .Jednym z takich dni był piknik w lesie . Dzień był niezwykły , bowiem dzieci miały okazję porozmawiać z panem leśniczym , bezpośrednio poznać bogactwo roślin i zwierząt leśnych , zabawić się na polanie oraz upiec kiełbaski przy ognisku .Takie połączenie zabawy z poznawaniem przyrody daje nadzieję , że wykształcimy u dzieci postawy proekologiczne . Wyrobimy emocjonalny stosunek do środowiska naturalnego oraz nauczymy patrzeć i dostrzegać piękno w świecie przyrody .
Grupa : dzieci 3-4-5-6-letnie Miejsce realizacji : las Czas trwania : 4 godz. ZADANIA : Poznawanie środowiska przyrodniczego – las
CELE OGÓLNE : -bezpośrednie zapoznanie dzieci ze środowiskiem – las -budzenie zaciekawienia bogactwem i pięknem przyrody jesienią -uwrażliwianie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku leśnym , wspieranie działań proekologicznych -kształtowanie nawyków i zachowań pro zdrowotnych oraz zamiłowań do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu -pieczenie kiełbasek przy ognisku
CELE OPERACYJNE (DZIECKO) -umie poruszać się bezpiecznie poza terenem przedszkola -potrafi nazwać najczęściej spotykane w lesie rośliny , drzewa , zwierzęta -wie w których miejscach w lesie można organizować zabawę , a w których nie i dlaczego ? -przestrzega zakazu brania do rąk i buzi rzeczy znalezionych , nieznanych ,oraz nie oddalania się od nauczyciela -potrafi zostawić swoje miejsce w czystości -przestrzega zakazu nie niszczenia przyrody :nie rzuca papierków na trawę , nie łamie gałęzi , nie niszczy napotkanych grzybów -potrafi zachowywać się cicho w lesie -potrafi wybrać konkurencję wg własnych zainteresowań i umiejętności -potrafi bezpiecznie upiec kiełbaski przy ognisku
PRZEBIEG WYCIECZKI : 1.Spotkanie dzieci w sali – słuchanie krótkiego , inscenizowanego przez nauczyciela opowiadania pt. „Zmartwienie zajączka”- jak należy zachowywać się w lesie . 2. Podanie dzieciom tematu i celu wycieczki 3.Wyjazd autokarem do lasu 4.Przywitanie zaproszonych gości – rodziców , pana leśniczego 5.Spacer po lesie – dziecko dostrzega piękno lasu jesienią , potrafi nazwać spotkane drzewa (dąb , kasztanowiec , brzoza , leszczyna ) ,wie jakie zwierzęta mieszkają w lesie , potrafi je wymienić (dzik , lis , sarna , zając , wiewiórka) ,oraz rośliny (poziomka , malina ) i grzyby (muchomor , borowik , kozak , maślak), pogadanka z panem leśniczym . 6.Wsłuchiwanie się w głosy lasu (szum wiatru , szelest liści , śpiew ptaków) 7.Wspólne zabawy ze śpiewem : -„Rolnik sam w dolinie” -„W leśniczówce” -„Szukam grzybka borowika” -„Lambado” -„Jadą , jadą misie” 8.Zabawy z elementem współzawodnictwa z podziałem na trzy stanowiska . Dzieci mają możliwość wyboru proponowanych stanowisk zabaw .Każde dziecko biorące udział w konkurencji otrzymuje nagrodę w postaci batonika , kolorowanki .
I – stanowisko , propozycje dla dzieci 3-4-letnich
Tytuł zabawy lub konkurencji „Śniadanie wiewiórki” Potrzebne przyrządy :40szyszek , 2 kosze , 2 plastikowe talerze Przebieg konkurencji : podział drużyny na dwa zespoły .każdy zespół ma taką samą ilość szyszek i jeden talerzyk , zawodnicy pojedynczo na sygnał zanoszą szyszki do kosza oddalonego o 15 m .Wygrywa ten zespół , który szybciej wykona zadanie . „Rzut kasztanem do celu” Potrzebne przyrządy : 40 kasztanów , 2 koła Przebieg konkurencji : podział drużyny na dwa zespoły .rzut kasztanem do celu z odległości 2 m .Wygrywa ta drużyna , która ma najwięcej celnych rzutów .
II – stanowisko – propozycje dla dzieci 5 letnich
Tytuł zabawy lub konkurencji „Przejście po pniu drzewa“ Potrzebne przyrządy : pień drzewa o wys .20cm Przebieg konkurencji : jeden zespół . Dziecko jest zwycięzcą kiedy przejdzie po pniu nie podpierając się ręką lub nogą „Zajęcze skoki” Potrzebny przyrząd : miara Przebieg konkurencji : podział drużyny na dwa zespoły .Pierwsza para skacze obunóż jak najdalej , a następny rozpoczyna z miejsca , na które skoczył jego poprzednik .Wygrywa ta drużyna , która dotrze najdalej .
III – stanowisko – propozycje dla dzieci 6 –letnich
Tytuł zabawy lub konkurencji „Noszenie wody dla ptaszka“ Potrzebne przyrządy : 4 wiadra , 2 miseczki Przebieg konkurencji : podział na dwa zespoły , napełnienie dwóch wiader wodą .każdy zespół ma dwa wiadra i jedną miseczkę .Wiadra z wodą stoją przy drużynach , a puste 20 m dalej ,zawodnicy pojedynczo napełniają miseczkę wodą i biegnąc napełniają wiadro puste . Po 5 min przerywa się konkurencję i sprawdza poziom wody . Wygrywa ta drużyna , która ma wyższy poziom wody . „Sztafeta toczonych piłek“ Potrzebne przyrządy : 12piłek , 2 kosze Przebieg konkurencji : Podział drużyny na dwa zespoły , każdy zawodnik ma za zadanie toczyć piłkę do kosza oddalonego o 5 m i włożyć piłkę do kosza , następnie szybko powrócić do swojej drużyny - nie wolno kopać lub rzucać piłki .Wygrywa ten zespół , który szybciej ukończy konkurencję .
9.Pieczenie kiełbasek przy ognisku i spożywanie ich z bułką i ciepłą herbatą . 10.Rozmowy spontaniczne z dziećmi na temat :”W jaki sposób ludzie niszczą lasy? ,co zrobić aby temu zapobiec ?” –na podstawie własnych doświadczeń i ilustracji pt: „Zniszczony las” 11.Wspólne śpiewy i pląsy przy ognisku . dziecko nie podchodzi blisko do ogniska , nie dotyka rozżarzonego drewna 12.Sprawdzenie czystości na polanie – wpajanie dzieciom zachowań proekologicznych – las jest domem zwierząt i musi pozostać czysty : wyrzucanie tacek papierowych , serwetek papierowych do pojemnika na śmieci . 13.Pożegnanie się z gośćmi na polanie 14.Zbiórka i powrót do przedszkola . 15.Teksty piosenek
„Rolnik sam w dolinie” Rolnik sam w dolinie 2x Hejże , hejże , hejże , ha Rolnik sam w dolinie . Rolnik bierze żonę 2x Hejże , hejże , hejże , ha Rolnik bierze żonę . Żona bierze dziecko 2x Hejże , hejże , hejże , ha Żona bierze dziecko . Dziecko bierze nianię 2x Hejże .......... Dziecko bierze nianię Niania bierze kotka 2x Hejże ......... Niania bierze kotka Kotek bierze myszkę 2x Hejże .... Kotek bierze myszkę . Myszka bierze sera 2x Hejże .... Myszka bierze sera . Ser zostaje w kole 2x Hejże ... Ser zostaje w kole .
„W leśniczówce” W leśniczówce za lasem , spoglądają przez okno , Szmer usłyszał leśniczy , zajączek puka w drzwi , O,o,o, pomóż mi , bo mnie inny zastrzeli , Pif , paf , choć zajączku tu do mnie – ja ciebie obronię .
„Szukam grzybka” Szukam grzybka borowika chcę go włożyć do koszyka . Będę miała koszyk cały pięknych grzybków dużych , małych . Pozbierałam grzybki wszystkie chociaż skryły się pod listkiem , I mam teraz koszyk cały grzybków dużych , małych .
„Lambado” My tańczymy lambado 3x My tańczymy lambado małego walczyka Ręce były – były Ramiona były – nie i.t.d.
„Jadą , jadą misie” Jadą , jadą misie ,tra la la la la, Śmieją im się pysie , ha ha ha ha ha Pojechały do lasu , narobiły hałasu , pojechały do boru , narobiły rumoru . Jadą , jadą misie , tra la la la la śmieją im się pysie ha ha ha ha ha A misiowa , jak może , prędko szuka w komorze , plaster miodu wynosi pięknie gości wyprosi Jedzą , jedzą misie tra la la la la Śmieją im się pysie ha ha ha ha ha Zjadły wszystkich plastrów sześć I wołają dajcie jeść .
mgr Magdalena Szaferska nauczycielka przedszkola w Dusznikach
|